Rodzaje akumulatorów

23-07-2021 10:12

Akumulator samochodowy to sporych rozmiarów bateria, bez której nie uda się uruchomić silnika. Czy jednak każdy pojazd ma taki sam akumulator? Wszystko zależy nie tylko od wielkości i rodzaju silnika, ale i od technologicznego zaawansowania producentów baterii.

To właśnie samochodowym akumulatorom zawdzięczamy komfort odpalania silnika z ciepłego wnętrza samochodu. Przed ich wynalezieniem pojazd uruchamiało się, kręcąc korbą, a o oświetleniu z prawdziwego zdarzenia można było jedynie pomarzyć. Samochodowy akumulator jest jednak zaledwie częścią instalacji elektrycznej pojazdu. Te zresztą są coraz bardziej skomplikowane. Różnego rodzaju silniki i napędy hybrydowe wymagają stosowania coraz bardziej zaawansowanych baterii. Poznajmy ich rodzaje.

Pokaż mi swój akumulator, a powiem ci, czym jeździsz

Faktycznie, po wyglądzie oraz parametrach silnika można stwierdzić, do jakiego typu auta jest on przeznaczony. Już nawet samochody wyposażone w układ „Start-Stop” mają nieco inne akumulatory. Muszą być lepiej przystosowane do częstszego uruchamiania silnika.

Przyjrzyjmy się jakie akumulatory najczęściej spotykane są w naszych samochodach. Tylu rodzajów na rynku nie było jeszcze nigdy!

Akumulatory kwasowo-ołowiowe - wszystkim znane, ale nowoczesne!

Uwaga! Produkowane są już od ponad 150 lat! Nie oznacza to, że w niezmiennej formie. Akumulatory SLA, bo tak w skrócie nazywane są akumulatory kwasowo-ołowiowe, sprawdzają się do dziś. Sekretem ich geniuszu jest wyjątkowo prosta konstrukcja. Składają się z płyt akumulatorowych umieszczonych w plastikowym pojemniku. W jego wnętrzu znaleźć można jedynie:

- anodę wykonaną z metalicznego ołowiu

- katodę z diltenku ołowiu

- roztwór kwasu siarkowego wraz z dodatkami, który stanowi elektrolit

To wszystko, by każdy samochód był odpowiednio zaopatrzony w energię. W większości przypadków akumulatory składają się z sześciu ogniw dostarczających znamionowe napięcie 12 volt.

Dzięki swej prostej konstrukcji akumulatory są stosunkowo tanie w produkcji. Ich dużą zaletą jest także uniwersalność i wszechstronność. Mogą być stosowane w wielu rodzajach pojazdów, motocykli czy nawet łodzi motorowych! Są również wyjątkowo niezawodne i bezobsługowe.

Warto zwrócić uwagę, że daje się je stosunkowo szybko naładować. To właśnie dlatego jedynie praca samochodowego alternatora podczas jazdy pozwala na zachowanie odpowiedniego poziomu energii przez wiele lat bez konieczności doładowywania prostownikiem.

Akumulatory XXI wieku: żelowe - GEL i AGM

Inżynierowie nie byliby sobą, gdyby wciąż nie eksperymentowali i nie starali się poprawić nawet tego, co wydaje się doskonałe. Tak było w przypadku akumulatorów SLA. To na ich bazie powstały właśnie akumulatory żelowe GEL oraz AGM (z angielskiego Absorbed Glass Mat).

W pierwszym z nich płynny elektrolit zastąpiony został żelem. Bardziej stałą postać elektrolitu udało się uzyskać dzięki zmieszaniu kwasu siarkowego z krzemionką. Akumulatory żelowe są dzięki temu trwalsze. Nie trzeba w nich uzupełniać elektrolitu, są też bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne. Bardzo ciężko je rozładować do zera. W związku z tym to one najczęściej trafiają pod maski samochodów z systemem „Start-Stop”.

Nieco inną technologię zastosowano w akumulatorach AGM. Jest ona o tyle ciekawa, że do produkcji tego typu ogniw używa się… szkła, a mówiąc ściślej - mat szklanych nasączonych płynnym elektrolitem.

Tego typu akumulatory uznawane są za jeszcze bardziej żywotne. Świetnie sprawdzają się w warunkach zimowych. Ich trudna do przecenienia zaletą jest bowiem szybka regeneracja po rozładowaniu. Jeśli ktoś jednak myśli, że to wszystko, co można znaleźć na półce z akumulatorami, jest w błędzie. Specjalizacja wchodzi na nią coraz szerszym frontem.

EFB/AFB/ECM - trzyliterowe skróty akumulatorów o wyjątkowej mocy

Jak w przypadku produkcji baterii do smartfonów, tak i w kategorii akumulatorów samochodowych trwa niekończąca się walka o zwiększenie ich trwałości oraz żywotności. Marzeniem jest akumulator, który po szybkim ładowaniu zapewni długi okres eksploatacji. Do momentu opracowania ogniwa idealnego z pewnością zbliżają świat techniki motoryzacyjnej akumulatory EFB/AFB/ECM. Czym charakteryzują się te jedne z najbardziej przełomowych konstrukcji ostatnich lat?

- akumulator EFB, czyli EnhancedFloodedBattery

- akumulator AFB, czyli AdvancedFloodedBattery

- akumulator ECM, czyli EnhancedCycling Mat

Wszystkie powyższe typy akumulatorów wpisują się w najlepszą rodzinę ogniw, których charakterystyczną cechą są powiększone zbiorniki z elektrolitem. To jednak nie wszystko. Konstruktorzy zadbali także o specjalne płyty pełniące funkcję anod i katod. Wykonywane są ze stopu ołowiu, cyny oraz wapnia. W akumulatorach tego typu stosowane są także takie rozwiązania jak dwustronne separatory. Wykonuje się je z mikrowłókien polietylenu oraz poliestru.

Akumulatory tego typu mogą być używane w niemal wszystkich typach samochodów. Jednak ze względu na swą wyższą cenę na ogół spotyka się je w pojazdach wymagających większego zapotrzebowania na energię elektryczną. Świetnie sprawdzają się w taksówkach, w których podczas oczekiwania na pasażera niekiedy długo używa się różnych urządzeń elektrycznych.